tisdag 15 februari 2011

Redigerings turtorial GIMP

OBS! MED FÖRDEL FOTOGRAFERAR DU PÅ VIT BAKGRUND INNAN DU SKALL REDIGERA DITT ALSTER.
Börja med att ladda ner gratis versionen av GIMP.
http://www.gimp.org/downloads/
Gimp är ett bildredigeringsprogram.



Högerklicka på en bild på din dator. En meny kommer upp och du väljer " Edit with GIMP"
(Förstora rutan så du ser ordentligt)
I menyn högst upp går du in på "Layer" --> "Transparancy" --> " Add Alpha Channel"






Tryck på det rosa suddgummit och förstora "bruschen" till strl 19.
Öka "scale" till max.
Börja sudda bort bakgrunden genom att hålla in vänster musknapp och svep över bilden.
Den bakgrund som nu är borttagen är för tillfället rutig.
När det börjar bli svårt, klicka på förstoringsglaset och sen på bilden så många gånger som behövs.


Sudda så nära kanten som möjligt men behåll hellre än att ta bort av klädesplagget då detta kan resultera i att plagget ser väldigt urklippt ut på den vita bakgrunden sen.
Med det blåa korset (som är rödmarkerad) kan du förflytta ditt plagg runt om på bilden, när du känner dig nöjd med placering gå in på;
"File" --> "save as"




Översta pilen - döp din fil
Pil nr 2 - tryck för att välja filtyp
Pil nr 3 - välj "JPEG" vilket betyder att bilden blir uppladdningsbar överallt.
Pil nr 4 - tryck "save"






En ny ruta dyker upp och du trycker på "Export"











Då kommer det upp en ny ruta där du skall ändra "Quality" till 100%
Tryck sedan "save"
och "save" igen.










KLAR!

Så.. nu öppnar du den nysparade bilden och den borde se ut något i stil med denna
<---




För att kommentera detta alster som jag faktiskt ännu inte bloggat om så är det ett par muddisar i strl 62/68 i JNY designs härliga stjärntyg. Aquaturkos mudd i benslut som tyvärr inte höll måtet för att ha i midjan också så där vart det en vit mer elastisk mudd.
Modellen är det vanliga muddbyxmönstret som jag tagit fram själv.


Här har vi ännu ett alster sytt i JNY designs gröna  jersey stjärntyg. Jag bara ääälskar tygerna som finns där och ska faktiskt göra en beställning om det blir i kväll eller i morrn...

Ett par muddbyxor i strl 74 med förlängda muddar för att förlänga användningstiden. Blir super vårfräscht med vita muddar till alla stjärntygerna, gillar´t skarpt!!





Hoppas jag förklarat någorlunda väl nu, jag som ska bli pedagog o allt... Annars får ni ställa frågor i kommentarsfältet eller till mailen. Länka gärna hit då jag jag vet att frågorna är många kring hur man får "proffsiga" bilden på sin blogg.

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Så himla kul att jag hittade hit! Så mycket fint du gör och jag måste definitivt testa din tutorial!

    SvaraRadera
  2. japp, jag med! Måste också prova att redigera bilderna med GIMP! Tack för att du skrev så utförligt, detta är inga problem att följa alls verkar det som.

    SvaraRadera
  3. Hej! Hitta till din blogg för första gången. Tack för tipset. Har alltid funderat på hur man får bilderna så där fina. Skall nu ladda ner programmet och pröva!

    H.Erika

    SvaraRadera
  4. Hej, kikade in på denna tutorial och ska prova jag med, tack för att du försöker hjälpa folk genom att göra ett sånt här inlägg :)

    Ps.Kanske du tänkt på, och inte meningen vara petig lr så, men tror du gjort ett "slarvfel" i kategorin du döpt till turtorial? :) Ska det inte vara tutorial?

    Kram Lotta

    SvaraRadera